arrow-right arrow-down arrow ticket cross play doorway link hexagon divider facebook twitter instagram linkedin youtube divider-small dogs guy-with-dog locker stroller wheelchair checkmark double-arrow email phone search phone2 quotes icon-people icon-ruler icon-stars icon-label-bg icon-label-arrow icon-chevron icon-cloud fog icon-rain icon-snow icon-sun icon-thunder
collega en klant

Veelgestelde vragen

Hier vind je een overzicht met veelgestelde vragen aan Madurodam en de bijhorende antwoorden. Staat je vraag er niet tussen? Neem gerust contact met ons op.

Vragen over de testdag op 17 april 2021

Hoe kan ik aan de testdag op 17 april bij Madurodam meedoen?

Koop jouw tickets voor de testdag op 17 april gewoon in onze ticketstraat. Als je een kaartje hebt weten te bemachtigen dan volg je de stappen van www.testenvoortoegang.nl.

  • Koop tickets bij Madurodam
  • Maak een testafspraak*
  • Laat je maximaal 40 uur (of korter) voor je bezoek testen
  • Negatief? Dan mag je langskomen
  • Positief? Volg de landelijke richtlijnen

* Dit is belangrijk want alleen als je een test via hen afgenomen hebt, krijg je het juiste testbewijs dat je op 17 april bij de entree van Madurodam moet kunnen laten zien.

Ik heb nog een ticket voor Madurodam. Kan ik op 17 april langskomen?

Nee, helaas kan dat niet. Om de test zo goed en zuiver mogelijk uit te voeren kun je op 17 april alleen deelnemen als je een ticket aanschaft in onze ticketstraat (link).

Abonneehouders kunnen wel deelnemen aan deze testopening en reserveren hier een tijdslot. Voor abonnees gelden dezelfde vereisten als voor bezoekers die een kaartje kopen. Alleen met een negatieve testuitslag, een geldig toegangbewijs, identiteitsbewijs en je abonneepas kan je langskomen op 17 april. 

Ik heb een abonnement. Mag ik ook komen op 17 april?

Jazeker, onze trouwe fans kunnen op 17 april weer eventjes van ons park genieten. Boek eerst een tijdslot en volg daarna de stappen op www.testenvoortoegang.nl. Vergeet ook niet je abonneepas mee te nemen. Geen pas is helaas geen toegang.

Ik wil graag in de middag komen maar kan het tijdslot niet reserveren

Er kunnen maximaal 1500 deelnemers aan de testdag bij Madurodam. Per dag bekijken we hoeveel plekken er nog beschikbaar zijn en stellen we eventueel meer tijdsloten open. Dit hangt echter af van de beschikbare capaciteit. Hou hiervoor de website in de gaten.

Wat moet ik meenemen op 17 april?

Op de testdag word je bij de entree, samen met de rest van je gezelschap, gecontroleerd op:

  1. Geldig entreebewijs
  2. Negatieve testuitslag
  3. Identiteitsbewijs

Ben je abonnee? Neem dan ook je pas mee. Zonder abonnementspas helaas geen toegang.

Hoelang van tevoren moet ik me laten testen?

De testuitslag is tot maximaal 40 uur geldig. Zorg er dus voor dat je niet eerder dan 40 uur voor de tijd van aankomst je uitslag binnen hebt. 

Moeten kinderen ook een test afnemen?

Kinderen tot 12 jaar mogen Madurodam op 17 april bezoeken zonder een test af te nemen. Kinderen van 12 jaar of ouder moeten dus wel eerst getest worden.

Uiteraard moeten de bestaande coronamaatregelen wel gevolgd worden. Bij klachten blijf je thuis en laat je testen via de GGD.

Iedereen is negatief getest, vervallen de coronamaatregelen?

Nee, de coronamaatregelen blijven van kracht. De bedoeling van deze test is onder andere te ontdekken op welke manier Nederland in de toekomst weer veilig open kan. Hou je daarom goed aan de maatregelen: 1,5 meter afstand, handwassen, niezen in je elleboog en thuisblijven bij klachten en testen bij de GGD).

Hoe krijg ik een geldig testbewijs?

Lees alle informatie rondom het testen en ontvangen van je testbewijs (noodzakelijk voor bezoek aan Madurodam op 17 april) op www.testenvoortoegang.nl.

Ik ben net negatief getest op corona in de GGD teststraat of bij een andere teststraat die niet aangesloten is bij Testen voor Toegang, kan ik deze uitslag ook gebruiken voor een testbewijs?

Nee, dat is helaas niet mogelijk. Het gaat hier om een grootschalig onderzoek van de overheid waarbij de uitslag 100% zuiver moet zijn en de voorgeschreven procedure moet volgen.

Wie controleert mijn testbewijs zodat ik toegang krijg?

Onze entreemedewerkers controleren bij binnenkomst of jij een geldig (en negatief) testbewijs hebt via de QR-code in de CoronaCheck app. Ze doen dit door jouw QR te scannen met een speciale scan app.

Algemene vragen over COVID-19

Wanneer gaat Madurodam weer open?

In lijn met het landelijke beleid met betrekking tot het coronavirus sluit Madurodam haar deuren tot nader order.

Wel zijn we eenmalig open op 17 april 2021. We doen mee aan een landelijke testdag om te zien hoe we weer veilig open kunnen in Nederland. Meer informatie vind je op de website.

Ik had al een dag en tijd gereserveerd maar Madurodam is gesloten, wat nu?

Indien je alleen een tijdslot had gereserveerd voor de komende periode dan komt deze automatisch te vervallen, Madurodam is dan gesloten.

Je kan het ticket omboeken naar een andere dag en tijd via onze ticket support pagina (omboeken via Whatsapp) of door contact met ons op te nemen. Zorg altijd dat je de tickets en barcodes bij de hand hebt dan kunnen we je sneller helpen.

Welke maatregelen nemen jullie op Madurodam?

Madurodam volgt het advies vanuit de rijksoverheid m.b.t. de coronamaatregelen.
De landelijke plicht om een mondkapje te dragen in publieke binnenruimtes geldt ook
in Madurodam. Daarnaast heeft Madurodam in samenwerking met de Club van Elf het ‘Samen Veilig Uit’ protocol opgesteld.

Ons protocol ‘Samen Veilig Uit’ geeft drie garanties:

  1. we zorgen voor anderhalve meter afstand tussen huishoudens,
  2. voor voldoende en heldere informatie
  3. én extra hygiënemaatregelen, zowel binnen als buiten.

Bij Madurodam hebben we daarnaast de volgende maatregelen:

  • Je kan tickets alleen nog maar online kunt kopen en moet je een aankomsttijdstip reserveren. Zo voorkomen we drukte bij de entree en in het park.
  • Ook hebben we speciale markeringen aangebracht in alle binnen- en buitenruimtes, in de vorm van oranje en magenta gekleurde harten. Zo weet je precies hoeveel afstand je moet houden van andere bezoekers.
  • Daarnaast hebben we door het hele park extra hygiënemaatregelen getroffen, bijvoorbeeld in de vorm van centrale desinfectiepunten.

Wil je meer weten over de drie garanties in ons protocol? Kijk dan op de website van de Club van Elf

Moet ik altijd reserveren en hoe doe ik dat?

Ja, in verband met de 1,5 meter regels is het verplicht om voor je bezoek altijd een dag en tijdstip van aankomst te reserveren. Je kan niet zomaar langskomen.

Via onze website kun je een reservering maken voor een dag en tijdstip van aankomst. Dat doe je hier.

Moet ik een mondkapje dragen tijdens mijn bezoek aan Madurodam?

Madurodam volgt het advies van de rijksoverheid m.b.t. de coronamaatregelen:

  • Tot 1 december is het advies om een mondkapje te dragen in onze binnenruimtes zoals de entreehal, de attracties, onze restaurants, toiletten en de shop. 
    Dit advies geldt voor personen vanaf 13 jaar. Buiten hoef je geen mondkapje te dragen. 
  • Vanaf 1 december is het dragen van een mondkapje in onze binnenruimtes voor personen van 13 jaar of ouder verplicht.

Onze medewerkers dragen mondkapjes in alle binnenruimtes of zitten achter plexiglas spatschermen.

Mondkapjes zijn te koop bij de kassa en in de shop van Madurodam.

Kan ik een mondkapje kopen in Madurodam?

Jazeker. We verkopen mondkapjes aan de kassa en in de Madurodam Shop. Een mondkapje kost €0,50 cent.

Zijn alle attracties open?

Ja, Madurodam is volledig operationeel. Onze attracties zijn dus ook open tenzij er onderhoud wordt gepleegd. Wel is het zo dat er ook voor de attracties met een maximum aantal bezoekers gewerkt wordt zodat we voor iedereen een veilig bezoek kunnen garanderen. Het kan dus mogelijk zijn dat de wachtrijen iets langer zijn.

Het park

Waar vind ik een plattegrond van Madurodam?

Ben je al benieuwd? Bekijk dan hier de plattegrond.

Je vindt de plattegrond ook in de Madurodam app, naast uitgebreide informatie over al onze miniaturen en attracties en interactieve parktours. Download hem gratis uit de Play Store (voor Android) of App Store (voor Apple).

Mag er gerookt worden in Madurodam?

Vanaf 1/1/2020 mag er nergens meer gerookt worden behalve op een daartoe aangewezen gedeelte van het Taste of Holland terras naast de ingang van de toiletten (als je met je rug naar de taste of Holland staat, de rechterzijde). Op het terras van het Panorama Café en op de buitenring en op het park zelf mag niet gerook worden.

Voor welke leeftijden zijn de attracties geschikt?

 

Zijn de restaurants in Madurodam open?

Onze restaurants zijn momenteel gesloten maar je kunt nog steeds een lekkere kop koffie of iets anders lekkers afhalen. Het restaurant The Taste of Holland is omgetoverd tot afhaalpunt. Je bent hier van harte welkom om iets af te halen.

Vragen over abonnementen

Is mijn abonnement nog steeds geldig?

Je bent als abonnee van Madurodam weer van harte welkom! Je moet vooraf via onze website alleen wel een reservering maken voor een datum en tijdsslot waarop je langs wilt komen. We doen dit om drukte in het park te vermijden en onze bezoekers 1,5 meter afstand van anderen te kunnen bieden. Je moet dus altijd je dag van bezoek en aankomsttijdstip vooraf reserveren via onze website.

Moet ik als abonnee altijd vooraf een reservering maken?

Ja, dat is een van de maatregelen die we nemen om drukte te voorkomen. Dat is namelijk de instructie van het kabinet. Het is dus niet mogelijk om spontaan langs te komen bij Madurodam. Je kunt de reservering maken via onze website. Neem tijdens je bezoek altijd je abonnementspas ook mee. Deze wordt gescand aan de deur.

Kan ik als abonnementhouder meerdere bezoeken reserveren?

Nee, je kunt per reservering kiezen voor 1 dag en 1 bijbehorend tijdsslot.  

Krijg ik compensatie voor de weken dat Madurodam gesloten was?

Ja, we verlengen je abonnement met het aantal dagen dat Madurodam dicht was. Je ontvangt hierover nader bericht.

Wat moet ik meenemen naar Madurodam, is alleen mijn abonnementspas voldoende?

Bij je bezoek scannen we zowel je abonnementspas als je abonneeticket. Dit is het bewijs van je reservering, waarop de dag van je bezoek en het tijdsslot staat. Het abonneeticket heb je online besteld. Zie voor uitleg de vraag ‘hoe kan ik reserveren?’.

Algemene vragen over tickets

Moet ik altijd reserveren en hoe doe ik dat?

Ja, in verband met de 1,5 meter regels is het verplicht om voor je bezoek altijd een dag en tijdstip van aankomst te reserveren. Je kan niet zomaar langskomen.

Via onze website kun je een reservering maken voor een dag en tijdstip van aankomst. Dat doe je hier.

Is mijn Museumkaart geldig bij Madurodam?

Nee, een Museumjaarkaart is niet geldig bij Madurodam.

Wat betaalt een begeleider van iemand met een beperking?

Als iemand met een beperking afhankelijk is van een begeleider krijgt de begeleider gratis toegang. Overige gezins- of groepsleden betalen de normale entreeprijs.

Ik heb al een geldig entreeticket (zoals een ticket via de ANWB of Goede Doelenloterijen) of een kortingsbon of (stads)pas. Moet ik dan ook reserveren?

Ja, ook als je al een geldig toegangskaartje, kortingsbon of (stads)pas hebt, moet je een datum en aankomsttijdstip reserveren. Neem tijdens je bezoek altijd je geldige entreeticket of pas én je tijdslot-reservering mee. We hebben ze beide nodig. De tijdslot-reservering maak je via onze website.

 

Ik heb een kortingspas of bon. Hoe krijg ik de korting als je alleen online tickets kunt kopen?

Dat werkt heel simpel. Je maakt online een tijdslot-reservering en neemt tijdens je bezoek je bon of pas, zoals Ooivaars- of Rotterdampas, mee. Je betaalt aan de kassa wat nodig is en met je tijdslot-reservering kan je naar binnen daarna. Een tijdslot-reservering maken doe je hier.

Let op: zonder kortingsbon of pas krijg je geen korting. Mocht je de kortingsbon of pas dus niet meenemen dan betaal je de volledige prijs aan de kassa. Neem dus altijd je kortingsbon of pas én je reservering van het tijdslot mee.

Online tickets

Hoe kan ik mijn online ticket omboeken naar een andere dag of tijd?

Heb je een dagticket gekocht met een variabele prijs (Dagticket 2020)? Dan is omboeken niet mogelijk. Je kan binnen 2 weken na aankoop het ticket wel annuleren en een nieuwe bestelling plaatsen.

Heb je een ander ticket zoals een familieticket of flexticket? Dan is omboeken wel mogelijk. Neem hiervoor contact met ons op en we helpen je graag verder! Omboeken kan uiterlijk t/m 3 januari 2021.

Wat kost een dagticket (met datum) voor Madurodam?

De prijzen voor ons dagticket variëren naar dag en tijd. Bij het selecteren van een datum zie je de dan geldende prijs. Deze variëren van €16,50 tot €21,50. Bekijk hier de prijzen.

Voor hoeveel personen is het dagticket geldig?

Het ticket is geldig voor 1 persoon.

Wat kost een flexticket (zonder datum)?

Een flexticket kost €21,50. Dit ticket is duurder dan een dagticket omdat je het altijd mag omboeken naar een andere dag of tijd mocht je verhinderd zijn of niet kunnen komen. Bij een dagticket (met datum) kan dat niet. Je betaalt dus iets meer voor een stukje extra service!

Hoeveel kost een familieticket?

Een familieticket is geldig voor maximaal 4 personen op 1 dag en kost €66,-. Een familieticket is alleen online te koop, niet aan de kassa.

Voor hoeveel personen is het familieticket geldig?

Voor 4 personen. Bij je bezoek worden alle 4 de tickets gescand, ook als je met minder personen komt. Het is niet mogelijk om ze op een later moment nog een keer te gebruiken.

Moet ik het online ticket vooraf printen?

Als het aan ons ligt niet. De barcode op het online ticket kun je ook op een smartphone of tablet laten scannen bij de kassa.

Mijn ticket is niet meer leesbaar, wat nu?

Je ticket is jouw toegangsbewijs tot het park. Bij de ingang wordt de unieke barcode met een scanner elektronisch gecontroleerd. Deze moet goed leesbaar zijn. Daarom is het belangrijk dat je ticket niet gescheurd, gekreukeld of gevouwen is. Je bent zelf verantwoordelijk voor het leesbaar houden van de barcode.

Hoe weet ik zeker dat dit ticket werkt en niet geweigerd wordt?

Intensieve testen hebben aangetoond dat de unieke barcodes op het tickets 100% betrouwbaar zijn. De code kan 1 keer gescand worden en wordt daarna ongeldig. Je kunt dus niet meerdere keren met hetzelfde ticket het park in. Mocht er om de een uitzonderlijke reden iets mis zijn met je ticket, dan kunt je altijd terecht bij de medewerkers van onze receptie.

Krijg ik mijn geld terug als ik mijn ticket niet heb gebruikt?

Je krijgt binnen de wettelijke zichttermijn van 14 dagen het aankoopbedrag retour als je het ticket niet gebruikt hebt. Het gaat hier om tickets die via deze website zijn aangeschaft. Deze 14 dagen gaan in vanaf het moment dat je bestelling in goede orde is afgerond. Buiten deze 14 dagen is het niet mogelijk om het aankoopbedrag terug te krijgen. Je ticket blijft wel geldig gedurende het hele jaar waarin het gekocht is.

NB. Als je een ticket via een ander verkoopkanaal hebt aangeschaft dan onze eigen kassa of website dan moet je het verzoek tot terugbetaling aan die partij richten.

Parkeren

Hoeveel plek is er op het parkeerterrein van Madurodam?

Op ons eigen parkeerterrein hebben we plek voor 450 auto’s.

Hoe laat sluit het parkeerterrein van Madurodam?

Je kunt het parkeerterrein oprijden tot een uur voordat het park sluit. Uitrijden kan tot een uur na sluitingstijd. Bekijk onze openingstijden.

Wat kost parkeren bij Madurodam?

Parkeren op het parkeerterrein van Madurodam kost € 10. Je kunt parkeren tijdens openingstijden.

Groepen en schoolreizen

Kan ik mijn schoolreis annuleren of verplaatsen?

Ja, dat kan. Wij kunnen je reservering kosteloos en tegen dezelfde voorwaarden wijzigen naar een andere datum. Wij helpen je graag hierbij. Mail ons via info@madurodam.nl.

Kan ik een kinderfeestje organiseren?

Je kunt een kinderfeestje bij ons boeken mits er nog voldoende beschikbare plekken zijn en de samenstelling van de groep voldoet aan de wettelijke regelgeving. Neem hiervoor contact op met Guest & Park service.

Kan ik met een groep Madurodam bezoeken?

Ja dat is mogelijk, reserveren doe je via www.madurodam.nl/nl/reserveren/groepen

Hoe groot mag mijn gezelschap zijn om Madurodam te bezoeken?

Je kan tot maximaal 10 tickets per keer reserveren. Je mag komen als individu, stelletje of als gezin mits deze personen tot hetzelfde huishouden behoren.

Ik wil een familiedag organiseren met een bezoek aan Madurodam, is dit mogelijk?

Ja dat is mogelijk, reserveren doe je via www.madurodam.nl/nl/reserveren/groepen

3D-poppetjes

Hoe kan ik een 3D poppetje van mijzelf laten maken?

Dat kan in Zo Groot Is Oranje. In de kleedkamer van de Oranje leeuwen en leeuwinnen laat je in een paar seconden een 3D selfie van jezelf maken. Kort daarna krijg je een mail met een digitale 3D selfie en een link naar onze webshop waar je een 3D poppetje van jezelf kunt bestellen.

Kunnen volwassenen ook een 3D selfie maken?

Jazeker, de 3D engine kan tot maximaal 2 meter scannen. De begeleiders bij Zo Groot Is Oranje helpen je met het maken van een goede 3D selfie.

Hoeveel kost een 3D poppetje?

Dit is afhankelijk van de schaalgrootte en van de hoeveelheid personen (max. 2). Een 3D poppetje op Madurodam-schaal (1:25) kost € 39,- voor een single en € 69,- voor een double. De complete prijslijst is te zien tijdens het orderproces.

Wat zijn de verzendkosten van de 3D poppetjes?

De verzendkosten binnen Nederland zijn circa € 6.

Staat er een logo op het 3D poppetje?

Aan de onderkant staat het logo van Madurodam als blijvende herinnering. Dit valt niet op.

Wat moet ik doen als ik na de 3D selfie geen mail heb ontvangen?

Kijk eerst in de map 'Ongewenst’ en/of ‘Spam’. Heb je na 24 uur nog geen mail gehad? Mail dan je gegevens naar info@madurodam.nl. Wij nemen dan contact met je op.

Kan ik mijn 3D poppetje ophalen in Madurodam?

Nee, dat kan helaas niet. De 3D poppetjes worden ergens anders geprint en worden altijd opgestuurd. Wel zo makkelijk natuurlijk!

Kan ik ergens bekijken hoe een 3D poppetje eruit ziet?

In de webshop vind je alle mogelijke poppetjes en producten die geprint kunnen worden. Hier staan foto’s en prijzen bij. Je ontvangt de link naar de webshop na het maken van de 3D selfie.

Koop je tickets online en reserveer voor een dag en tijd