Eerbetoon aan Nederlandse pioniers
Een vlucht in The Flying Dutchman gaat verder dan vliegen. Deze levensgrote ‘flight experience’ is een ode aan de 100-jarige KLM, de énige luchtvaartmaatschappij ter wereld die nog onder eigen naam vliegt. Stap aan boord en ontdek welke pioniers als Albert Plesman, de eerste President-Directeur van KLM, ons kleine Nederland een stukje groter maakten!
Levensgroot vliegtuig
Een echt vliegtuig ombouwen tot een attractie, dat doe je niet zomaar. Alleen al de restauratie heeft zo’n 1,5 jaar geduurd. Met man en macht is er gewerkt om de Douglas DC-3 om te toveren naar één van de laatste iconische zilveren vliegtuigen waarmee KLM de wereld, en de harten van vele Nederlanders, veroverde. De naam ‘The Flying Dutchman’ stond in de jaren ’40 en ’50 groots op de zijkant van alle vliegtuigen. Een logische naam dus ook voor onze attractie!
Gered uit een Amerikaans moeras
Op een klein vliegveld in de moerassen bij Jacksonville, Florida (USA) is deze in 1945 gebouwde Douglas DC-3 gevonden. Een unieke vondst, want luchtwaardige toestellen van deze leeftijd zijn er nog maar weinig. En dat terwijl dit type toestel juist het meest geproduceerde vliegtuig wereldwijd is. Het vliegtuig is ter plekke ‘afgestoft’, gedemonteerd en in onderdelen – ter land, ter zee en door de lucht - vervoerd naar Europa.
Een niet alledaags pakketje
Vanuit de haven van Antwerpen werd het vliegtuig met groot transport naar zijn eindbestemming gereden: Madurodam! Het vervoer over de weg was gezien de lengte van het toestel, zo’n 20 meter, spectaculair. De rit van de romp dwars door het centrum van Den Haag trok veel bekijks en leverde spectaculaire plaatjes op.
The making of deel 1: een Douglas DC-3 vliegtuig uit een moeras
Volledig met de hand gerestaureerd
De DC-3 is volledig met de hand gerestaureerd. Een echt monnikenwerk, want de vliegtuigbouwer heeft het toestel vervaardigd uit honderden ‘aircraft-grade’ aluminium platen, aan elkaar geklonken met speciale popnagels. Voor de reparaties aan de romp waren al meer dan 1.000 nagels nodig, met een dito hoeveelheid met de hand geboorde gaten. Toen het vliegtuig uiteindelijk volledig gerepareerd én zilvergrijs gespoten was, is het logo van The Flying Dutchman ook met de hand op het toestel geschilderd. We hebben bewust voor een ouderwetse schildertechniek gekozen, om de uitstraling van het vliegtuig zo authentiek mogelijk te houden. Zo ging dat namelijk ook in de jaren ‘40 en ’50 bij KLM.
The making of deel 2: Restauratie Dakota- vliegtuig
6 kilometer kabel
Eind april is onze Flying Dutchman met een levensgrote takel het park in gehesen, naar de landingsbaan achter luchthaven Schiphol. Een flinke klus, als je bedenkt dat deze DC-3 ruim 7600 kilo weegt. En dan te bedenken dat we het vliegtuig al wat lichter hadden gemaakt: de iconische Pratt & Whitney R-1830 Twin Whasp 14 cilinder motoren zijn bijvoorbeeld vervangen door twee op Madurodam gemaakte replica’s, om het totaalgewicht van het vliegtuig wat te verlagen. Gelukkig zijn wij al bijna 70 jaar heel goed in het maken van replica’s, en zijn ze bijna niet van echt te onderscheiden. Hoor en zie ze ronken!
The making of deel 3: Inhijsen naar Schiphol
Unieke vlucht over onmogelijke plekken
Na een geruisloze landing in een leeg Madurodam moest er binnen in het vliegtuig nog flink wat gebeuren. We hebben de DC-3 namelijk voorzien van de allerlaatste showtechnieken. Er was maar liefst 6 kilometer bedrading in en om het vliegtuig nodig om onze bezoekers door tijd en ruimte te laten vliegen. Ook voor de show zelf hebben we flink wat toeren uit moeten halen: met een helikopter voorzien van supersonische camera’s hebben we toestemming gekregen om op de meest bijzondere plekken opnames te maken. Heb jij ooit in een vliegtuig laag over de Amsterdamse grachten, de Deltawerken of langs de containerschepen in de Rotterdamse haven gevlogen? Met The Flying Dutchman kom je op plekken waar je anders nooit zult vliegen. Ladies and gentlemen, fasten your seatbelts!
Registratiekenmerk PH-APM
Onze Flying Dutchman heeft het registratiekenmerk PH-APM gekregen, als eerbetoon aan Albert Plesman. Zo hebben we het toestel ook gedoopt, kijk maar op het puntje van haar neus. Dit kenmerk is eerder al in gebruik geweest, namelijk door een Koolhoven FK-46. Dit toestel stond op de grond op Schiphol en is in mei 1940 samen met 3 andere toestellen verloren gegaan tijdens een Duits bombardement van de luchthaven.
The making of deel 4: Vlucht door tijd en ruimte
Ode aan de pioniersgeest
We schreven het al eerder: The Flying Dutchman is een ode aan de 100-jarige KLM, en Albert Plesman, de eerste President-Directeur. Dankzij de vooruitziende blik van deze pionier kon ‘zijn’ KLM de wereld veroveren. Plesman wist namelijk nog voor het einde van de oorlog als eerste 27 DC-3’s in Amerika te bestellen. Mede dankzij de komst van deze DC-3’s neemt het aantal passagiers vanaf 1946 sterk toe bij KLM, en daarmee de burgerluchtvaart in Nederland én Europa. Je kunt dus zeggen dat de DC-3 in de naoorlogse periode het fundament voor opbouw en groei van KLM was. Deze unieke attractie bewijst dat Nederlands ondernemerschap reikt naar de sterren… en daar voorbij!
Feiten over KLM zijn afkomstig uit het boek ‘Welcome aboard! Een eeuw KLM’ van Bram Bouwens en Frido Ogier.