arrow-right arrow-down arrow ticket cross play doorway link hexagon divider facebook twitter instagram linkedin youtube divider-small dogs guy-with-dog locker stroller wheelchair checkmark double-arrow email phone search phone2 quotes icon-people icon-ruler icon-stars icon-label-bg icon-label-arrow icon-chevron icon-cloud fog icon-rain icon-snow icon-sun icon-thunder

No Labels

door Wiktoria, Fedde, Yvette

Op vrijdag 10 juni 2022 vond onze challenge, No Labels, plaats. Met deze challenge wilden wij jongeren bewust maken van labels en vooroordelen. Wij wilden jongeren leren hoe ze het best met labels en vooroordelen kunnen omgaan en hoe ze deze niet als obstakels in het dagelijks leven kunnen zien.

Voor onze challenge hebben wij 60 leerlingen uit de tweede klas van het Haags Montessori Lyceum uitgenodigd. In eerste instantie wilde we deze dag voor jongere kinderen organiseren. Door bij de voorbereiding in gesprek te gaan met jongere kinderen (onze eigen broertjes en zusjes) kwamen we erachter dat dit onderwerp voor hen nog niet echt speelt. We hebben toen onze doelgroep aangepast van 12-jarigen naar 14-jarigen. 

We hebben voor deze challenge samenwerking gezocht met drie externe partijen; Respect Foundation, Youz Preventie en Recycling Education 21st. Zij hebben alle drie een workshop verzorgd. In deze workshops werd een bepaald thema behandeld over labels en vooroordelen. Het mooie was dat de workshops perfect op elkaar aansloten. Een van de organisaties is opgericht door een oud-collegelid van Madurodam. Madurodam Kinderfonds is partner van de Respect Foundation. Ook is al eerder samengewerkt met Youz Preventie. We zijn superblij dat zij ons alle drie hebben geholpen om deze dag tot een succes te maken.

Aan het begin van de dag hebben we de leerlingen ontvangen in Madurodam en een korte introductie gegeven over de dag en het programma. De workshops werden gegeven op het Cruyff Court in Madurodam en twee zalen. Na de eerste workshopronde was er tijd voor een kleine pauze om iets te drinken en om met elkaar te praten over wat iedereen net had meegekregen. Na de tweede workshop volgde een heerlijke lunch en kregen de leerlingen de tijd om het park te bezoeken. Na de derde workshop hebben wij gezamenlijk de dag afgesloten.

Als organisatoren hebben we, waar het kon, meegedaan met de workshops. We waren onder de indruk van de actieve inzet van de leerlingen en hoe ze zich openstelden tijdens het gesprek. Ook hebben wij met een aantal leerlingen gesproken over de dag en wat ze hebben geleerd. De reacties waren erg positief. Iedereen vond het een leuke dag en heeft het belang van het onderwerp meegekregen. Doel gehaald en impact gemaakt!